Pokolba az oktatással

Már javában tart a suli és én egyik megdöbbenésből a másikba esem. Tudom, hogy a pedagógusoknak sem egyszerű, sőt, vannak, akik egyszerre szülők és pedagógusok, tehát mindkét oldallal tisztában vannak. Én, csak mint anya vagyok jelen, így ebből a szemszögből tudom átadni a meglátásaimat.

school-909381_960_720.jpg

Sajnos az első szülőin sikerült konfrontálódni a pedagógusokkal, pedig nem is kimondottan rájuk haragudtam, csak sajnos ők sem értik, miért baj az, hogy a gyerekek heti szinten írják a dolgozatokat...másodikos korukban.
Voltam diák én is, mi is túléltük de ami most megy, az elborzaszt.
"Rajzból csak az kap ötöst, aki szép, rendezett, igényes munkát ad be, nem pedig összecsapja". Őszinte leszek, leszarom, hogy a gyerek hanyast kap rajzból, hacsak nem akar rajzművész lenni. Akkor elvárom, hogy tegye oda magát. 
Sokszor és sokan érvelnek azzal, hogy az órarend nem is megerőltető, hiszen vannak benne olyan "langyos" órák mint a rajz, ének és tesi. No, a tesi nem is langyos, erre biztos mindenki emlékszik. A rajz és ének pedig igaz, hogy nem matek, de figyelni ott is ugyanúgy kell. Szerintem semmivel sem könnyebb, csak más jellegű.

kids-2985782_960_720.jpg

Anyaként borzalmas végignézni, ahogy a gyermekem küzd. Mert ötöst szeretne, mi mást. Matekozunk az autóban, hétvégén főzés közben, olvas este és most kitalálta, hogy megy a mesemondó versenyre is. Ugyanis imád verset és mesét mondani, ez számára öröm. Azokra a dolgokra viszont alig jut idő, amik valóban érdeklik. Ha hazaérünk, táskát kipakolja, gyakorlás, mert ugye csak egy kicsit kell matekozni, csak egy kicsit kell olvasni, csak egy kicsit kell írni, csak egy kicsit kell mindent. Ez a sok kicsi, ha beleszámolom, hogy hazafele beugrunk a boltba is, eltart legkorábban 6-ig. 6-tól pedig már nincs ereje játszani mert kimerült. Legszívesebben csak bambulna a tévé előtt, ami korlátozva van, de pont ezért meg szoktam engedni. 

Miért kell egy másodikos energiáit kiszipolyozni? Miért nem lehet hagyni, hogy egy gyerek, gyerek legyen? Értem, hogy tananyag, de mennyire fer, hogy a matek dogát időre kell írni, a többség persze rápörög és összecsapja, majd aki nem végzett, 15 percre visszakapja befejezni? Ez miért normális így? Miért nem kap akkor mindegyik gyerek 15 perccel több időt rá?

girl-160172_960_720.png

Idióta a rendszer és sajnos a pedagógusok sem keresik, hogyan tudnának egy kicsit rugalmasabbak lenni, hanem beleilleszkednek és kezdődik is a gyerekek tönkretétele. Szép lassan fosztják meg az önbizalmától, az egyéniségétől - mert aki nem viselkedik jól, azok ugye a rosszak - , igyekeznek őket belepasszírozni egy olyan rendszerbe, ami egyszerűen nem nekik való.

back-to-school-2629361_960_720_1.jpg

A lányom osztályában is vannak, akik kicsit lassabban haladnak, velük mi lesz, ha majd egyszerre veszik a szorzást és osztást, úgy, hogy a kellő alapok sem biztosak? Mi a magyarázat? Otthon gyakoroljon vele a szülő, mert nem maradhat le a többi. Gyakoroljon 4 után, mikor egész nap a suliban ült? Hova sietnek? Miért kell ezt így, rohanva? Már csak azt várom, hogy bevezessék azt az órát, ahol kicsit meghúzgálják őket a lábuknál fogva, hogy gyorsabban is nőjenek, mert túl kicsik. 

Dühös vagyok a rendszerre és dühös vagyok azért is, hogy ezt tartják normálisnak. Így kell teljesítménykényszeres, önbizalomhiányos felnőtteket gyártani. 

Az egyetlen kapaszkodó ebben a szar helyzetben, ha a szülő rugalmasan kezeli a jegyeket és a gyermek képességeivel tiszában van, így ahhoz mérten állít elé elvárásokat. Ha a nehezen matekozótól nem várja el az ötöst, de a hármast, bizonyos esetekben pedig a kettest. Hogy a döcögősen olvasótól nem vár el folyékony olvasást 2 hét alatt, hanem hagyja a saját tempójában haladni, és olyan olvasnivalót ad neki, amin szívesen gyakorol. Ha az egy Garfield magazin, akkor az, de legalább nagy kedvvel gyakorol magától. Ilyenekkel segíthetünk a gyermekeinknek, hogy ne higgyék, az a normális, amit az iskolában eléjük állítanak elvárásként. Legyen annyi önbizalma, hogy örül a hármasnak a nehezebb tantárgyakból, és keményen odateszi magát ahhoz, ami valóban érdekli. Ha a tesi az, akkor ahhoz, ha a környezetismeret, akkor ahhoz.

Tökéletes nevelés nincs, de ebben a rohanó, őrült világban, legalább a szülőben bízhasson.

Ha tetszett az írásom, ITT megtalálsz facebookon is.

A bejegyzés trackback címe:

https://jalina.blog.hu/api/trackback/id/tr9214253733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

prakp 2018.09.22. 06:39:06

@Ellenzéki Tüntető: Szerinted az az alaposabb, ha egybe van vonva? A másik, honnan lesz ehhez tanár, aki ért mindenhez IS?

Emmett Brown 2018.09.22. 06:53:35

@midnightcoder2: már miért ne lehetne szeretni a szöveges feladatokat? Ha normális életszerű dolgokról van benne szó, akkor semmi okot nem látok, hogy miért ne kedvelnék a gyerekek. Egyébként ez az egyik legfontosabb része a mateknak, de ez sem a matematikai megoldás miatt, hanem a szövegértés miatt.

A versmagoltatás nettó baromság, annyit lehet elérni vele, hogy a gyerek nem fog magától egy darab verset sem elolvasni.

midnightcoder2 2018.09.22. 07:03:02

@Emmett Brown: Az ember alapvetően nem szeret gondolkodni. A szöveges feladatok pedig elég bonyolultak amíg az ember kicsi. Neked már nem feltétlenül azok, de te már megtanultad. De gondolj vissza arra az időre, amikor még tanultad őket. Nem volt az annyira jó...

midnightcoder2 2018.09.22. 07:05:49

@ledo76: Ennél sokkal elavultabb oktatási rendszer termelt ki olyan koponyákat mint Neumann János, Szilárd Leó, Gábor Dénes, Szent-Györgyi Albert.

ursus artos 2018.09.22. 07:13:50

A leírtak nem rendszerhibák, hanem konkrétan a pedagógus személyéből eredő problémák. Magyarul szar a tanár. És innentől kezdve lehet akármilyen rendszer a rossz tanár mindent tönkre tesz...

tamask 2018.09.22. 07:36:36

Kelet-Ázsiával vannak tapasztalataim. Itt minden a tesztekről szól, rettenetesen stresszesek a gyerekek, de én ezt nem az iskolai tananyag számlájára írom, mert az semmivel se bonyolultabb, mint a magyar oktatás tananyaga, csak itt sokkal állandóbb, tudományosan, szakmai alapon felépített, rendszerben működő (a gyerek tudja, hogy hova fog eljutni és azzal milyen munkahelyet kap majd). Minden tárgyhoz kész tesztkönyvek kaphatók a könyvesboltokban, tehát fel lehet valamiből készülni a központosított tesztekre. És ez nagyon fontos, hogy nem a tanár szeszélye dönti el, hogy mi lesz a dolgozatban, hanem ez központilag előre, nyilvánosan meghatározott, így akár fasznyak a tanárod, akár nem, van esélyed felkészülni, mert az elvárások nyilvánosak.

Készségtárgyakból nincs osztályozás, illetve nem számítanak be a bizonyítványba. Csak a fontos tárgyakból van osztályozás. Matematika, Science (természettudományok), társadalomismeret, (hittan, erkölcstan nincs!!!), anyanyelv, angol.

Ha a gyerek itt túlterhelt, azt az okozza, hogy a szülők különórákra járatják őket minden szabadidejükben. Angol, zongora, hegedű, programozás kisgyerek kortól. A szabadidő luxus, amit egy gyerek nem engedhet meg magának.

Öldöklő verseny van a jó egyetemi helyekért.
A világpiacon a magyar gyerekek ezekkel a kis ragadozó, velejéig kapitalista, pénzre- és sikerre éhes ázsiai gyerekekkel versenyeznek majd. Esélyük sincs a magyaroknak ilyen oktatási rendszer mellett. És ne jöjjön senki azzal, hogy pár magyar gyerek megnyert kémiai vagy matematikai diákoplimpiát, mert ez a törpe kisebbség.

DirtyHarry 2018.09.22. 08:36:08

@midnightcoder2: es a maradek tobb millioval mi van? Nem az a lenyeg hogy az allam 100 evente kitermeljen nehany zsenit...

DirtyHarry 2018.09.22. 08:37:58

@tamask: na a teszt rendszernél rosszabb nincs is, mikor elore megadott valaszokbol kell kivalasztani a helyeset?:) agyhalál.

RedRum 2018.09.22. 08:51:20

@midnightcoder2: A kollégám kezeli a bécsi egyetem matematikus, programozó matematikus és hasonló szakok kínai sérültjeit. Azt mondják az egyetemen, egyszerűen muszáj őket felvenni, mert annyira "jók" a gimnázium után, hogy nincs esély másnak velük szemben. 3 éves koruk óta az íróasztal mellett ülnek esznek alszanak, hogy a család megmentői legyenek. Ja, hogy most éppen személyiségzavaros idegroncsként makognak a "Therapie" - n az mellékes. Vagy mégsem? Mindenesetre emberi életre jelenleg alkalmatlanok.
Másrészt, India +Kína a Föld népességének az 1/3-a lassan. Azaz az lenne tulajdonképpen normális, ha minden 3.szembjövő innen kerülne ki.
A tananyag amúgy értelmetlenül szerkesztett, a tanárok értelmetlenül terrorizáltak.

monddazigazatmar 2018.09.22. 10:41:30

@NyAnya: Éljen a százezredik ilyen cikk!
Mert a t. anyuka, az nyilván sokkal de sokkal többet tud az oktatásról, mint bárki más, hiszen ő szült. Ettől ő szakértő, mehetnek a tanárok, pedagógusok a francba, végül is ők csak tanulták évekig a szakmát...
Tehát a t. anyuka, így szeptember 22-én már összeveszett a pedagógusokkal. Végül is 3 hete már megy az oktatás, hogyne tudna mindent jobban.

""Rajzból csak az kap ötöst, aki szép, rendezett, igényes munkát ad be, nem pedig összecsapja". Őszinte leszek, leszarom, hogy a gyerek hanyast kap rajzból, hacsak nem akar rajzművész lenni."
Ühüm. Tehát az az elvárás, hogy a gyerek legyen igényes. Hát ez tényleg szörnyű. Ez ellen lázadni kell, nehogy már esetleg ezt beleneveljék, hadd csapja össze a munkáját. Akármi is lesz. Ha útépítő, ha orvos, szarjon bele, csak legyen kész minél hamarabb.
Ja, ez teljesen komoly, a gyereked olyan lesz, amilyennek neveled most. Igénytelen lusta tróger, aki csak azt csinálja amihez épp kedve van, vagy egy precíz pontos ember. És ne hidd, hogy a hozzáállásod az majd a rajzra fog koncentrálódni.
Mellesleg 3 hét után tudnia kell a gyereknek, hogy rajzművész akar-e lenni? Komolyan? Nem kéne erre némileg több időt szánni? 3 hét után tudod, hogy se rajz, se énekművész nem lesz, de sportoló sem?

"A tesi nem is langyos"??? Persze nem tudom, hogy esetleg valami katonai kiképzésen van-e a gyereked, de azért ne röhögtess, hogy egy 7-8 éves gyerek annyira megterhelődik mert talajgyakorlatokat csinál naponta 45 percet. Még a végén egészséges lesz?
Ja, azok a dolgok, amiket az életkora miatt most megtanul tornából az élete végéig elkíséri. A gyereked pont abban az életkorban van, amikor röhögve fejleszthető az egyensúly, a reflex, meg mindenféle mozgás. 20 évesen már baszhatod ezeket. Ha nem hiszel nekem, menj le a szigetre, és nézd a futókat. Laikusként is látszik, hogy ki az, aki gyerekkorában tesiből felmentett volt, és 30 évesen kezdett el futni.
Bepótolhatatlan.

Figyelni kell ének meg rajzórán? És? Basszus, azt is meg kell tanulnia a gyereknek, hogy odafigyeljen, hogy 45 percig üljön a valagán, és esetleg olyat csináljon amihez nincs kedve. Lásd első pont, hogy milyen embert nevelsz ki.

Borzalmas nézni, hogy a gyerek küzd, mert ötöst akar??? Már bocs, de normális vagy? Örülj neki, hogy kettőtök közül neki jó a hozzáállása. Hidd el, hogy sokkal szarabb helyzetben lennél, ha a gyereket pont nem érdekelné, hogy hanyast kap.

"Miért nem lehet hagyni, hogy egy gyerek, gyerek legyen?" Hát, basszus pont azért amit leírtam. Mert ha hagyod, hogy azt csinálja amit akar, akkor 20 évesen ott lesz 150 kiló (csipsz finomabb mint a tökfőzelék, gépezni jobb mint futkározni) nulla tudással (a francnak a kémia meg a fizika) és valami olyan mentalitással hogy csak azt csinálja amihez kedve van. Aztán várhatod, hogy öreg korodra kicserélje alattad a szaros lepedőt, mert az undi.

"Szép lassan fosztják meg az önbizalmától, az egyéniségétől - mert aki nem viselkedik jól, azok ugye a rosszak " - Azért, mert egy nyomorult társadalomban élünk, és nem mindenki a saját szigetén. Ismét csak az első pont, hogy most nevelsz embert. Olyat aki átmegy a piroson, mert ő kreatív, vagy olyat, akit nem fognak lesittelni.

" a szülő rugalmasan kezeli a jegyeket és a gyermek képességeivel tiszában van, így ahhoz mérten állít elé elvárásokat." Na, ettől mentsen meg a világ, hogy majd a szülő 3 hét után megállapítja, hogy a gyereke gyengébb matekból.

"Tökéletes nevelés nincs, de ebben a rohanó, őrült világban, legalább a szülőben bízhasson."
IGY VAN! Akkor a szülő ne hátráltassa, és ne ellene dolgozzon.

Már bocs, ha blogolni van időd, akkor töltsd már el sokkal értelmesebben. Olvasgassál már el 4-5 könyvet gyerekpszichológiáról meg nevelésről. Hogy miből mi lesz, minek mi a következménye, és hogy mit mivel baszol éppen el.

monddazigazatmar 2018.09.22. 10:45:42

@midnightcoder2: "Meg kell tanítani hogy a rajz, ének, tesi tölteléktárgyak, leszarjuk."
"a gyerekek agya gyerekkorban a legrugalmasabb, és akkor lehet azokkal a képességekkel felruházni amiből aztán felnőttként profitálnak."

Pont a második mondatod miatt nem kell ezt tanítani, hogy leszarjuk. Szarja le a szülő szépen csendben magában. Vagy beszélje meg a tanárral fogadóórán. A gyereknek pont nem szabad azt mondani, hogy le van szarva.
Mert akkor tényleg leszarja, és pont nem fognak kifejlődni azok a képességei amiket később nem lehet pótolni.
Nincs se tökéletes nevelés, se tökéletes gyerek. De az gáz, ha alapből úgy állnak hozzá, hogy valami le van szarva.

ubermeister 2018.09.22. 10:59:58

"prakp 2018.09.22. 06:39:06
@Ellenzéki Tüntető: Szerinted az az alaposabb, ha egybe van vonva? A másik, honnan lesz ehhez tanár, aki ért mindenhez IS?"

Hát kiküldik a pártközpontból kis butus :D Tele van olyan szupertehetségekkel mint RezsiSziszi aki az energetikától a honvédelmen át a hulladékgazdálkodásig mindenhez IS ért. Látszik a tekintetükön

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.09.22. 11:38:27

@MEDVE1978: lég téves gondolkodás szerintem, hogy ha a te gyereked nem tud jól teljesíteni az iskolában, akkor az a megoldás, ha mindenkinek kevesebbet kell tanulnia. Az én diákjaim többsége általános iskolában végig kitűnő volt. Ismerek olyan gyereket, akinek soha volt ötöstől különböző osztályzata. Nem az évvégi biziben - egyáltalán. Ami azt jelenti, hogy a magyar közoktatás, ami szerinted túl nehéz, nem tudta olyan kihívás elé állítani, amin akár csak komolyabban meg kellett volna feszítenie magát. Szerinted mekkora kiszúrás lett volna vele, ha a gimnáziumban is csak a másodfokú egyenletig jutott volna? Hova tanult volna tovább? Mert most a világ egyik top egyetemén van teljes ösztöndíjjal, de oda nem a másodfokú egyenletet kellett tudni matekból, még úgy sem, hogy művészetet szeretne tanulni! Több ezer diák van, aki hasonlóképp nem kell semit csináljon a kitűnő biziért általánosban, és biztosan van jópár elkallódott tehetség is, akár abból is ezrek, akik sosem fognak a képességeiknek megfelelő színvonalú oktatáshoz hozzájutni, mert üngyürübüngyürü-jájj-ne-terheljük-túl-szegény-pici-csimótákat szülők és tanárok veszik körbe őket.

Thomas Dantes 2018.09.22. 11:40:28

@midnightcoder2: Ki kell bírni mi is kibírtuk. Így van. Mi is szívtunk szívjanak ők is...istenem...le se lehetne tagadni hogy magyar vagy...

Andy73 2018.09.22. 11:40:45

"Anyaként borzalmas végignézni, ahogy a gyermekem küzd. Mert ötöst szeretne, mi mást.... Miért kell egy másodikos energiáit kiszipolyozni? Miért nem lehet hagyni, hogy egy gyerek, gyerek legyen? "

Egyszerű a megoldés. Nem kell erőltetni az ötösöket. Minden gyerektől a saját képességeinek megfelelő eredményeket kell elvárni. Elsősorban a szülőnek.

Könnyen beszélek, mert az én lányom kitűnő tanuló, úgy, hogy nem erőlködik. De van sok jeles tanuló is az osztályban: egy részük szintén könnyedén, mások meg erölködve. És vannak gyengébb eredményűek is, sőt SNI-sek is. De senki sem szólja meg őket, hogy nem ötös tanulók.
Majd 8.-ban, ha 7-8 órájuk lesz naponta, és mellette esetleg még felvételi előkészítőkre is jár majd a gyerek, na az már tényleg kemény lesz. De az is főleg akkor, ha még akkor is 5-ösöket vársz el az esetleg 3-mas vagy 4-es képességű gyerektől, és azt szeretnéd, hogy elit gimibe vegyék fel.

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.09.22. 11:49:05

@ledo76: Azokban az országokban a tehetséges gyerekek vagy a rettentő kevés színvonalas iskolába bekerülésért küzdenek (ilyen gimnáziumból tíznél kevesebb van a 19 milliós országban), vagy magániskolákba járnak. Ha a különbségekre gondolok az oktatási rendszerben, hm, hát Hollandia egyik legjobb gimnáziumát elég jól ismerem belülről (ez a leideni Stedelijk Gymnasium Athena-kampusz), és a tantermek pont úgy néznek ki és úgy vannak fölszerelve, mint az én iskolámban, és az éves tananyag is egészen hasonló, nincsenek forradalmi különbségek.

R2D2 & C3PO 2018.09.22. 11:51:18

@SarahConnor: nem értem. Ha árufeltöltőként többet kapsz, piri felelősséggel, mégis mi értelme naradni a pályán?! Csak akkor lesz változás, ha maga a rendszer omlik össze!

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.09.22. 11:53:11

@tamask: Mi rendszeresen legyőzzük ezeket a harcias ázsiaiakat, csak ugye ehhez ugyanolyan harcias iskolát működtetünk. Nyílván nem mindenkinek jön be, de erre sajnos csak annyit tudunk mondani, hogy "Minek ment oda?"

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.09.22. 11:54:42

@monddazigazatmar: Kedvenc mondásom: "Csak azt szabadna odaengedni tanítani, akinek van már gyereke."

Andy73 2018.09.22. 11:59:11

Még egy dolog: próbáld megérteni, és aztán a lányoddal is megértetni, hogy
1) nem csak az ötös lehet a boldogság forrása
2) még a boldogulásé sem

Ötösök akkor kellenek, ha erős középiskolába és utána erős egyetem erős szakjára akarod járatni a gyereket. De nem kell mindenkinek ilyenre járnia, úgy is lehet boldog, és úgy is boldogulhat az életben. Nem kell mindenkinek diploma, de ha mégis szeretnél, jó néhány olyan felsőoktatási intézmény és szak van, ahova szinte lasszóval fogják a diákokat.
Gondolom te is tudod, hogy rengeteg sikeres, gazdag ember van, aki nem volt jó tanuló és diplomája sincs. Ugyanakkor a kitűnő bizonyítvány és a diploma sem garantál magas fizetést és életszínvonalat, főleg Magyarországon, de ebbe most inkább ne menjünk bele mélyebben.

sara 2018.09.22. 12:06:56

@midnightcoder2: szöveges feladat: Peti elmegy a boltba, van nála 100 forint. Szeretne venni 3 kiflit, darabját 35 forintért. Elég-e a pénze? Ez kb másodikos anyag? Nem hasznos? Akkor mi az???

R2D2 & C3PO 2018.09.22. 12:07:32

A szöveges feladatok A legfontosabb tudnivaló az általánosban! Ha az megy, az egyetem is menni fog, ha nem, akkor a gyerek egész életében szenvedni fog, ha érteni akar valamit...
De a nyüstölés alkalmatlan hozzá, a sok ordítozva rohanás segít a jó levegőn. A szülők ezen a ponton cseszik el a dolgot. Kivétel nélkül...

NyAnya 2018.09.22. 12:10:18

@R2D2 & C3PO: Ha a suliban is rohangálhatna az udvaron eleget, az nagyon sokat segítene. Otthon rohangálhat. :)

NyAnya 2018.09.22. 12:13:01

@monddazigazatmar: A gyereket nem lázítom a tanárok ellen, ez az én véleményem a látottak, tapasztaltak alapján.

NyAnya 2018.09.22. 12:14:14

@Andy73: nem én várom el az ötösöket. Saját magától várja el.

NyAnya 2018.09.22. 12:15:40

@monddazigazatmar: ez is egy vélemény, köszönöm :)

monddazigazatmar 2018.09.22. 12:24:05

@Andy73: Hát igen. Nyilván az a legfontosabb, hogy egy másodikos gyerek elé ne állíts követelményt. Induljon neki úgy az életének, hogy jó lesz az elégséges is.

monddazigazatmar 2018.09.22. 12:27:18

@NyAnya: Nem is mondtam a gyerekedre semmit. A hiba nálad van. Olvasgass. Van száz könyv a témában, majd ha elolvastál ötöt, gondold át.
Ja, nem nekem, meg a félhülye kommentelőknek nevelsz gyereket. Az összes szülő magával baszik ki. Hatvan évesen meg nézeget, meg nem érti, hogy mit és hol baszott el.

anton.chigurh 2018.09.22. 12:39:30

@monddazigazatmar: kérdezni is akartam: honnan vagy ilyen járatos az oktatásban, hogy simán leosztasz bárkit? A kommentjeidből látszik, hogy gyereked az nincs, de a nevelésükben nagyon profi vagy. A 20 évvel ezelőtti iskolai élményed alapján már mindent tudsz a mai oktatásról? Neked nem kellene olvasgatni?

Semper Fidelis 2018.09.22. 12:40:14

@Visceroid: Ezt te sem gondoltad komolyan. Tényleg oda kell mindenhova írni valami politikai baromságot?

Az oktatással már jó ideje gond van, gyerekkoromban is volt, pedig 40 múltam, és nem csak "Orbanisztán" óta van probléma. Ha ezt nem érted, kérdezz meg valakit, biztos lesz, aki elmagyarázza.

Ches Desmond 2018.09.22. 12:43:39

@Visceroid: Gyurcsány alatt ez is jobb vótt..( Ja, nem)

Ches Desmond 2018.09.22. 12:46:06

@Andy73: @monddazigazatmar: Én másodikban-átlagos általános iskolában-még nem kaptam jegyeket. Nyuszi volt a jó, farkas a közepes és , a banya a rossz. ( Volt sánta nyuszi is). Viszont a biziben jegyek voltak..

martineden 2018.09.22. 12:55:10

@midnightcoder2: ,,És ez akkor is így van, ha az illető iskola Nyugat-Európában van."..nem, nincs igy.Leagalabb is Hollandiaban.Igaz, h itt 4 eves kortol jarnak suliba,naponta (fel 9-12 es 13,15-15,15-ig.), de ,olyan , h otthoni lecke nincs.Se konyv se fuzet , semilyen kellek nincs is otthon.Mindent az iskolaban kapnak ami az adott napra szukseges.Ceruzatol a szamitogepig, mindent.Ja, es valamivel jobban teljesitenek mint a magyarorszagi gyerekek es az sem megvetendo . hogy Europaban itt a legboldogabbak.Persze itt nem a meszaros lorinc fele stromanoknal landol a min.elnok altal a koltsegvetesbol ellopott penz.

Alick 2018.09.22. 13:14:53

@midnightcoder2: "Ennél sokkal elavultabb oktatási rendszer termelt ki olyan koponyákat..."

Nem maga az oktatási rendszer, hanem az elit iskolák és a tehetséggondozás, amely képes volt megbecsülni a legjobb tanárokat, pl.
hu.wikipedia.org/wiki/R%C3%A1tz_L%C3%A1szl%C3%B3

Alick 2018.09.22. 13:20:33

@midnightcoder2: A jelenlegi oktatási rendszernek nem a terhelés a legnagyobb problémája, hanem a gyakorlati kontextus nélküli magoltatás, ami által a megtanultakból elvont, elfelejtendő, diffúz közleményhalmaz lesz, a tanulóból felnőtté válva pedig alkalmazási, problémamegoldási nehézségekkel küzdő dolgozó.

Alick 2018.09.22. 13:22:53

@monddazigazatmar: A mai tesiórák - ahogy évtizedekkel ezelőtt is - jórészt alkalmatlanok a mozgáskultúra fejlesztésére.

monddazigazatmar 2018.09.22. 13:29:01

@anton.chigurh:
1. Hadd tudjam én, hogy hány gyerekem van.
2. Neked erről fogalmad sincs, egy nagy baromság, hogy a kommentjeimből látszik.
3. Nem a gyerekkel jön meg a tudás a nevelésről. Imádom ezt a nagyon okos hozzáállást, hogy szétteszed a lábad egyszer, aztán szülsz 9 hónap műlva, és onnantól te baszottul tudsz mindent, hiszen anya vagy. Esetleg apa, hiszen akkor még többet tettél, egyszer benthagytad. Az igazság pedig az, hogy pont ugyanolyan hülye vagy mint előtte voltál.
4. Parancsolj, kérdezz, hogy melyik könyvet olvastam, melyiket nem, esetleg megtárgyalhatjuk, hogy melyik oldalon éppen mi van, és hogy azzal én éppen egyetértek-e vagy nem. Hajrá

monddazigazatmar 2018.09.22. 13:30:04

@Alick: Annál mindenestre alkalmasabbak, mintha ülnének a seggükön és csokit zabálnának.

szepipiktor 2018.09.22. 13:30:28

Ez az írás egyszerűen megdöbbentő!
A mai ócska magyar mentalitást tükrőzi, szarjunk le mindent, ami bennünket nem érdekel, simuljunk bele a tömegbe, nem lesz bajunk...
Leszarja a bilológiai, evolúciós, történelmi alapokat, folyamatokat, hogy a gyerekek a lekisebb koruktól terhelhetők a legjobban, majd 25 éves korukra az embereknél lecsökken a tanulási teljesítmény. Hogy a gyerekenek a túlélés miatt kellett már kicsi korukban is tanulni, hogy fennmaradhassanak. és ugye a világ fejlődése is a tanult, előrehaladók miatt lehetséges.
Te vélhetően egy mai Y generációs szülőlehetsz, aki már a modern kor, a globalizált marketingalapú "fogyassz" kiképzést kaptad, te szarsz mindenre, ami nem a mai nihil kényelem része.
Szarsz az énekre, a rajzra, a testnevelésre, a reál tárgyakra.
Valószínüleg szarsz a magyar nyelve, irodalomra is, gyakorlatilag az iskola is felesleges, hiszen majd ott a google... a tablet, az okostelefon...
Minden korban terhelték a gyerekeket, más módszerekkel, más politikai alpon, de terhelték. És a torna kellett, mi örültünk neki.
Számtalan olyan tudást tudtam évtizedekkel később felhasználni,amire én is szartam gyerekként. Ja de az én szüleim nem szartak rá, és akkor is meg kellett tanulnom - szerencsére és köszönöm nekik.
Wekerdy rengeteg könyvében írt erről, például megengedted a gyereknek a tévét? Nézhetett Walt Disney meséket? Egy hónapban hányszor vitted kirándulni, múzeumba, állatkertbe? A tévé helyett...
Tudod te rossz szülő vagy.
A gyereket a szülő neveli, az iskola tanítja. A nevelést nem adhatod át.
És a te dolgod, hogy úgy neveld, hogy kibírja az iskolát.
De ha te szarsz valamire, azt a gyerek felfogja és ő is szarni fog rá, és ez meg nagyon káros a tanulási fázisban.
rossz generáció butítja a jövő generációját...

Spiritual 2018.09.22. 13:34:27

Elsőtől harmadikig Margit néni volt az osztályfőnököm. Ha valaki elrontotta a feleletet, akkor megszégyenítette az embert az osztály előtt. " Olyan hülye vagy fiam, mint a sokévi átlag, halvány lila gőzöd nincs a dolgokról". Az osztály röhögött a tanuló megalázva leült az egyessel, vagy a kettessel. Nekem az volt a bajom, hogy otthon nem így beszéltek a szüleim. Ez félelemmel és lázadással töltöttel. Hat évesen, ha felszólított, akkor ránéztem összeszorítottam a számat és tüntetőleg nem válaszoltam. Otthon nem meséltem el, mert akkor még nem feltételeztem, hogy a felnőttek gonoszak, azt gondoltam, hogy bennem van a hiba. Persze minden kiderült később. Iskolaotthonosba jártam. Nyolctól ötig ment a tanítás, versmagolás, délután matekdolgozat. Szívből gyűlöltem az iskolát. Sajnos az oktatás az ötvenes évek óta semmit nem változott. Nem szerencsés konfrontálódni a tanárokkal, mert a gyerekeden állnak bosszút. Ha ép elméjű gyermeket szeretnél nevelni és megteheted, akkor vidd át alapítványi suliba.

Alick 2018.09.22. 13:44:15

@Emmett Brown: "már miért ne lehetne szeretni a szöveges feladatokat?"

Szereti vagy nem szereti, de fontos az életszerű, gyakorlati alkalmazást gyakoroltatni.

"A versmagoltatás nettó baromság, annyit lehet elérni vele, hogy a gyerek nem fog magától egy darab verset sem elolvasni. "

A versmagoltatással több gyakorlati probléma is van, a megutáltatáson kívül:
- nem igazán a feladatmegoldásokhoz szükséges rövidtávú munkamemória intenzív használatát célozza meg,
- az irodalom alapvetően nem memoriter, hanem inkább az alkalmazott pszichológiához, az érzelmi önkifejezés szerkesztetten verbalizált világához áll közel (így persze a patologikus oldalhoz is, mivel a legtöbb irodalmi celeb eléggé a pszichiátria határát súrolta - belülről vagy kívülről :) )
- ha már verstanulás, a verset nem bemagolni, hanem előadni kéne, valamelyest átadni a benne tapasztalható érzeteket. Különben a tanuló kb. azt tudja, amit a felolvasó szoftverek.

Alick 2018.09.22. 13:45:44

@monddazigazatmar: "Annál mindenestre alkalmasabbak, mintha ülnének a seggükön és csokit zabálnának."

Ha már csinálunk valamit, legyen értelme, haszna is. Különben csak önbecsapás, hogy jobb lesz, mint a csokizabálás.

ami szabad 2018.09.22. 13:54:14

Nem szívesen riogatlak, de nézd meg majd felsőben. Matekból olyan tananyagok, hogy behidalsz. ( számelmélet, valszámítás. stat. alapok) Nyelvtanból is olyanok, hogy max. egy magyarszakos tanárnak lest valaha is szüksége rá, föciből a közetlemezek mennek ide- oda, de büfijük sincs mondjuk Európa országairól, fővárost már említeni sem merek, és így tovább. A 25%-a minimum, amit nem általánosban kellene tanítani, ott alapozni kéne de azt ALAPOSAN, hogy legyen mire építeni később. Persze 5. óta nincs olyan nap, hogy ne 7 óra lenne, + a sokezer dogára való tanulás, úgyhogy tök "normális" hogy minimum 12 órát az iskolával foglalkoznak. Néhányan azt írták, ez régen is így volt. Én ezt cáfolom. Soha de soha nem volt általánosban 7 óránk, max. 14.-re otthon voltunk, és ha csak nem valami extra kemény dogára készültünk, legkésőbb 4-kor eljött a szabadság, az alatt mindent nem lehetett írni / tanulni. Edzésre persze mi is jártunk, vagy egyéb különórára, de az teljesen más kérdés és többnyire SZABADON VÁLASZTOTT, nem kényszer alatti nyögés. Még így is soknak éreztük a sulira fordított időt, ezek a gyerekek meg nagyjából 2.-ra utálják az egészet, ha nem volt annyi szerencséjük, hogy néhány jó pedagógust és egy jó osztályt kifogjanak. A legnagyobb probléma, hogy ennyi nyúzás ellenére, a rettenetes rohanás miatt, mindent rövidtávú memóriába raknak, így szart sem ér az egész, a hatosra megírt dogák anyagára sem emlékszik senki, két hét, de max. egy hónap múlva. Vagyis ha középiskolába kerülnek, az ottani tanár szenvedhet az általános iskolai anyag pótlásával, később az egyetemeken meg a középiskolai anyagot kell pótolni, hogy lehessen valamire építeni. Szóval az egész egy holt felesleges, vegytiszta szopatás, és csak az a agyerek lesz "sikeres" - társadalmi elvárás szerinti értelemben, akihez magántanárt is fogad a szülő, vagy azt a napi + 3-4 órát rászánja a gyereknek, MEGTANÍTVA azt, amit az iskola / NAT "elfelejtett". És akkor még a gyakorlati haszonnal járó tudásról nem is beszéltem!

monddazigazatmar 2018.09.22. 14:14:20

@Alick: Erről valami mozgásterapeutával kéne beszélgetned.
Én biztos vagyok benne, hogy 8 évesen megtanulsz bukfencezni, meg futni, vagy a labdajátékokkal feljődik a mozgásod meg a reflexeid. Ezeket később nem lehet pótolni.
Biztos létezik olyan tananyag amivel artistákat vagy jógaoktatókat lehet kiképezni. De általános iskolai tananyagba olyan kell, amit azért a többség teljesíteni tud.

fhdgy 2018.09.22. 15:08:34

A szülők egy tekintélyes része gyerekmegőrzőt szeretne az iskolából. Amíg a gyerek ott boldogan játszik, addig neki ne kelljen foglalkoznia a gyerekével.

Másik oldalról meg szinte mindenki azt szeretné, ha a gyerek zseni lenne.

A kettő együtt nem megy!

A tanulás is munka, kinek könnyebb, kinek nehezebb. Ha nehéz a tanulás, akkor ne kelljen csinálni?

Innét egy pici lépés, ha nem teszik a munka, akkor ne kelljen csinálni?

Munka nélkül nincs jövedelem ( kivéve a bűnözőket, politikusokat ).

A mai világban jövedelem nélkül vagy segélyen lehet valaki boldog ember?

Alick 2018.09.22. 16:25:01

@monddazigazatmar: "Erről valami mozgásterapeutával kéne beszélgetned."

Igen, több mozgásterapeutával is beszélgettem erről, sőt TF-es tanárral is.

"Én biztos vagyok benne, hogy 8 évesen megtanulsz bukfencezni, meg futni, vagy a labdajátékokkal feljődik a mozgásod meg a reflexeid. "

Egy egészséges gyereknél ezek a készségek alapszinten megvannak.
Ezen kívül fontos pl. legalább két úszásnem elsajátítása, min. 5-600 m önálló végigúszásáig eljutva.
Judo, tai-chi vagy hasonló mozgástechnika alapszinten, különös tekintettel az egyensúlyozás fejlesztésére és a biztonságos esés alapvető elsajátítására.
Izomcsoportokat izoláltan is fejlesztő mozgástechnikák, ehhez a jóga és különféle gyógytorna gyakorlatok alapjait lehetne felhasználni.
Csoportos, összehangolt mozgásformák... lehetne még folytatni a sort.
Mindezt játékos formában és változatosan.
Persze ehhez szakoktatói és létesítménybeli feltételek is szükségesek.

rigolya2 2018.09.22. 16:39:17

@HaCS: Örülhet: Szakgimnáziumban és szakközépiskolában kevés kivételtől eltekintve a diákok nem törekszenek felsőoktatásba, így megelégszenek az elégségessel... Igaz, hogy érettségin egyre többen szóbeliznek matekból (12-24 pont, 12-24% a 100-ból !), vagy megbuknak (max. 11 pont, 11% a 100-ból !).

Nem kíván általában gyakorlást, házi feladatot egy ilyen ntézmény... csak egy kis odafigyelést és emlékezést.

De akor miért ilyen harmatgyengék az eredmények???

rigolya2 2018.09.22. 16:41:54

@Ellenzéki Tüntető: A PISA-felmérések eredményei zuhannak... Úgy látszik, hogy a régebbi rendszer mégis jobb volt!

rigolya2 2018.09.22. 16:49:06

@Ellenzéki Tüntető: khm...

A természettudományos tárgyakat úgy vonják össze, hogy csökkentették az óraszámát, de ugyanúgy a régi szaktanárok tanítják.

Szóval régen úgy oktatták a tanárokat, hogy mindegyik ért a fizika-kémia-biológia szentháromságához... sőt, a földrajzhoz is, ugye?!

Mert összevont természettudományos tanárképzés még ma sincs!

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.09.22. 16:51:01

@ami szabad: A rettenetes rohanás meg a régen nem volt ennyi óránk nekem nem rémlik. Én ugyan nyolcosztályosba jártam, de bőven volt időm mindenre. Persze nem mindenki volt ötös mindenből. Azóta viszont jelentősen csökkent a tananyag minden tárgyból, tehát jobban bele kellene férni.

Az is igaz, hogy az általános iskola többnyire gyenge, a középiskolai felvételire nem készít föl. Nem hiszem azonban, hogy ez a rendszer, vagy a tanár, vagy a gyerekek kizárólagos hibája lenne. A rendszeren lehetne javítani, de sok tanár nem használja ki még a benne lévő lehetőségeket sem. A diákok hozzáállása is probléma, hiába tanítunk tanulási technikákat, ha nem használja őket, ha képes gyakorlás nélkül órára jönni, stb. Ezek egymást gerjesztik, és az ilyen cikkek (és ilyen szülők) csak rontanak a helyzeten.

rigolya2 2018.09.22. 16:51:08

@midnightcoder2: khm...

Akiket említ nem oly sok iskola nevelte ki!

A legtöbb neves magyar tudós általában egy kézen megszámolható középiskolába járt!

monddazigazatmar 2018.09.22. 16:53:15

@Alick: A készségek megvannak, azért kell fejleszteni.
Amennyire tudom az úszás benne van a tantervben.

Azért arra befizetek, hogy 30 alsóst hogyan tanít valaki thai-chira vagy jógára...
De mondom, sok közöm nincs hozzá, napi egy tesi kifejezetten jót tesz, akkor is ha talajgyakorlatoznak, ha kidobósoznak, vagy ha fociznak.

rigolya2 2018.09.22. 16:57:23

@Andy73: Aki 7-8. évfolyamon jár felvételi előkészítőbe, az már elkésett!

4. és 6. évfolyamon járnak már a korán kapcsolók!

Benbe · http://www.benbe.hu 2018.09.22. 17:01:36

@ami szabad: Lehidalsz a témaköröktől? Ne már! Hadd mutassak pár nehéz, nyolcadikos feladatot:
- Hány olyan háromjegyű természetes szám van, aminek középső számjegye 2 vagy 7?
- 32 lapos magyar kártyából kihúzzuk a négy ászt és egy tetszőleges, ötödik lapot. Hányféle ilyen húzás lehetséges?
- Mennyi az ezerhez legközelebb eső prímszám osztóinak száma?
- Egy derékszögű háromszög egyik külső szöge 170 fokos. Mekkorák a belső szögei?
Ez a négy kérdés a nyolcadikosok 80%-ának nem menne hibátlanul.

Dorinda41 2018.09.22. 17:10:05

@Bkkzol: Igazad van, azért jár az én lányom jelenleg a Közgázra, mert a Waldorfban hülyét neveltek belőle. S igen, élvezte az iskolát, fényévekkel jobban értő olvas, mint a többiek az egyetemen. Sőt, napi szinten olvas, szociálisan érzékeny, csapatot tud szervezni és össze tudja őket fogni egy egy közös projekt megvalósításához. Ezt mind a Waldorfban tanulta. Nyugodtan, kiegyensúlyozottan.

zizi77 2018.09.22. 17:17:15

Szerintem, ha másodikban már ekkora küzdelem a jó teljesítmény az iskolában, akkor az sajnos azt jelenti, hogy a gyereknek max átlagos képességei vannak. Ezzel sincs gond, mert egyenlőre a szorgalmával pótolja a tehetség hiányát. Kérdés, hogy a maximalizmusának mi az oka?

Nem tudom, a szemével minden rendben van-e, mert attól tudnak rettenetesen lefáradni pl.

Az omega-3-at tudom még javasolni, mert nálunk rengeteg segített, hogy a gyerek jobban tudjon koncentrálni. Mi oviban úgy indultunk, hogy a gyereknek nem volt térlátása, minimális volt a szövegértése. 2 év alapozóterápia, szövegértési gyakorlatok itthon, meg évekig szedett omega-3 , és 6 évig kitűnő tanuló volt. Most kezdte a 6 osztályos gimit, ami egészen más közeg, nyilván picit rontani is fog, de egyenlőre azért veszi az akadályt.

Kívánom, hogy találjatok jó megoldást!

monddazigazatmar 2018.09.22. 17:19:06

@Dorinda41:
A közgázon értő-olvasás felméréseket tartanak?

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.09.22. 17:19:52

Megdöbbentő, hogy az iskolában tanulni kell. Hiszen manapság egy életre elég, ha a gyerek megtanul szótagolva olvasni, alá tudja írni a nevét és az ujjain tud 10-ig számolni. Ennyi elég is ahhoz, hogy jól kereső mosogató legyen Londonban.

kiscsilla 2018.09.22. 17:21:57

Tanár vagyok, két gyerekkel! Ennél még sokkal durvább dolgokat tudnék mesélni....és aki azt mondja, hogy "jaj, anno nekünk is tanulni kellett", annak biztosan semmi köze nincs a mai közoktatáshoz.

És igen: sajnos sok idióta kolléga beáll a sorba, mert nulla empátiával rendelkezik!

Pokolba a mai oktatási rendszerrel!
Ha tehetném, kivenném a gyerekeim!

zizi77 2018.09.22. 17:24:51

@kiscsilla: nem lehetnek magántanulók?

kiscsilla 2018.09.22. 17:32:59

Egyedül nevelem őket, ha otthon maradok velük, éhen halunk.

kiscsilla 2018.09.22. 17:36:10

De nem csak a saját gyerekeimet sajnálom, hanem az összeset.
Amikor a jó képességű gyerek sírva megy haza délután négykor az egész napos oktatás után, mert még nincs kész a leckéje és otthon folytatni kell...ez nem normális dolog!
15 év tanítási tapasztalattal mondom, hogy évről évre menthetetlenebb a helyzet.
Nem véletlen, hogy aki megteheti, nem állami suliba íratja a gyerekét. Amit a szülő kívülről lát, amúgy is parasztvakítás. Mire meg ráébred a valóságra, késő...

Alick 2018.09.22. 17:39:35

@monddazigazatmar: Persze minden mozgás hasznos, csak ha a testmozgás oktatásában és megszerettetésében szeretnénk fejlődni az elmúlt 60-80 évhez képest, akkor bőven van hová.

Hortenz 2018.09.22. 18:13:11

Eddig kő alatt éltél? Ja, csak másodikos a gyerek, értem. A 2010 utáni diáktüntetések még nem értek el az ingerküszöbödet, mert "még nem voltál érintett". Hülye vagy, a gyereked meg még hülyébb lesz és ezt elsősorban neked köszönheti majd.

Kovacs Nocraft Jozsefne 2018.09.22. 18:20:53

Az oktatás színvonala már vagy 2000 éve évről éve durván romlik, párhuzamosan azzal, ahogy a mindenkori fiatalság is generációról generációra egyre romlottabb.

Emmett Brown 2018.09.22. 18:39:32

@Alick: nálam nyitott kapukat döngetsz. A szövegesnek nem kell bonyolult matekot tartalmaznia, mert a lényege az, hogy egy halom bullshitből megtanulják kimazsolázni az érdemi információt.

Irodalomból en a műelemzéstől kaptam agyfaszt, abban aztán tényleg semmi kreativitás nem volt, ugyanúgy be lehetett magolni mint magát a művet, és bezsákolni az 5öst. Az, hogy bennem mondjuk az adott mű milyen gondolatokat ébresztett, vagy mit sugallt az meg nem érdekelt kurvára senkit, pedig 5-6 magyartanár megfordult nálunk 8 év alatt.

Ches Desmond 2018.09.22. 18:53:27

@kiscsilla: Japánban még durvább..Dehát ugye nekik minden meg van bocsátva..

anton.chigurh 2018.09.22. 19:56:02

@monddazigazatmar: ha lenne iskoláskorú gyereked, lenne tapasztalatod, pontosan mi folyik az iskolában és ha lenne saját nevelési tapasztalatod nem ajánlgatnál meg nem nevezett könyvek százait.
De ha ennek ellenére ennyire művelt vagy, áruld már el, melyik az a könyv, aminek minden oldalát ismered és ne ítéld felesleges keresgetésre a posztolót.
Ahhoz nem kell feketeoves nevelestudosnak lennem, hogy lássam, hogy mennyire felesleges dolgokkal fárasztják le a gyerekeinket. És én azt gondolnám, hogy ha törvény kötelezi a 16 óráig iskolabanmaradast, akkor ne nekem kelljen már munka után helyrehozni, amit az iskola tönkretesz. Mert én nem vagyok tanár, nem tudok jól tanítani - az egy külön szakma.

ubermeister 2018.09.22. 19:58:38

@Alick

Ez az André Stern igen gyorsan lökné vissza a társadalmat a kőkorba.

Az amit elképzel már megvalósult a cigányságnál, a gyereket hagyják azt tenni amit akar, majd fejlődik. Azt hogy lett belőle valaki nem a "módszer" érdeme hanem a szüleié akik képesek voltak válaszolni a kérdéseire, vagy megtehették hogy keresnek neki valakit aki képes válaszolni.
Azért sokat elmond hogy újságíró lett, meg állítólag gitárépítő (muzsikus cigány is megcsinálta a hangszerét) meg a saját nézeteinek a hirdetője amit ő szakértőként jellemez. Vajon a módszerével mennyi idő alatt képezné orvossá, gépésszé, építésszé, kémikussá stb. magát valaki? És hogyan gondolja ezt kivitelezni, a nőgyógyász mellé odaállna 5-80 év között mindenki akit éppen érdekel a téma, vagy a vájár mellé, vagy a SWAT csapatokhoz?? Az még megy hogy valaki bevállalta hogy megmutatja neki ő hogyan épít gitárt, de gondolja ezt el pl. pilótánál, ipari búvárnál stb....
Az emberiséget a tömegek oktatása viszi előre - még ha a mikéntben még (egyáltalán) nincs is optimum. Ekkora mennyiségnél a módszer használhatatlan, aki szeretné persze használhatja csak teremtse meg a feltételeket.
Van pár hely a világban ahol a gyerekek saját tempóban fejlődnek mert nincs ki oktassa őket, de lássuk be nem szívesen látnánk őket. (Afrikai bevándorló pl.)

fhdgy 2018.09.22. 20:08:27

@kiscsilla: Mondanál néhány konkrét példát arra, hogy mi a rossz?

Én 66. éves vagyok, tehát iskolába régen jártam, azóta csak az életiskoláját járom.

Én a problémákat csak kívülről látom, nyilván, de két érdekes eset:

Van egy barátom, aki sok gyereket korrepetál matekból és egyiknél pont a hatványozás azonosságai volt a téma. Egyszer csak a gyerek csodálkozva megkérdezte, hogy de tanár úr, ez számokra is igaz?

A másik: én nem tanítottam a gyereket, csak beszélgettünk. Ott is hatványozás azonosságai volt a téma.

a az n.-en szorozva b az n.-en = a szorozva b-vel és az egész az n.-en.

Az előbbi esetből okulva, megkérdeztem a gyereket, hogy ebben a képletben mi az a, mi a b és mi az n.

Mondanom sem kell, hogy se kép, se hang. Mielőtt elmagyarázhattam volna, neki el kellett mennie. Soha többet nem is beszéltünk a témáról. Félő, hogy azóta sem tudja.

E kettő esetből feltételezem, hogy a gyerekek nagy részének fogalma sincs arról, hogy a bebiflázott képletek, azonosságok miről is szólnak.

fhdgy 2018.09.22. 20:11:16

@anton.chigurh: Kérlek, mondj néhány felesleges dolgot, amivel fárasztják a gyerekeket!

monddazigazatmar 2018.09.22. 20:13:48

@Alick: Én azt mondtam, hogy vannak dolgok, amiket a gyerek 6 évesen meg tud tanulni, vannak készségek amiket akkor tud fejleszteni, és ezek bepótolhatatlanok.
Harminc évesen nem tudsz megtanulni se járni, se futni, se egyensúlyozni, se semmit. 18 éves korod után a reflexek nem fejlődnek. Szóval amíg nem lesz mindenhol tájcsi meg jóga addig pont jó az a nyomorult napi tornaóra.

monddazigazatmar 2018.09.22. 20:25:30

@anton.chigurh: Te olyan hülye vagy mint a segg.
1. Tudom mik folynak az iskolában, de az is tudja aki tanít, sőt az is, akinek nem a saját gyereke jár oda, hanem az unokája, tesója vagy akárki.
2. Mi a faszért ne ajánlgatnék nevelésről könyveket te balfasz? Mert a posztoló láthatóan kurva sok mindennel nincs tisztában, pont ráfér, hogy egy kicsit olvasgasson arról, hogy hogyan is működik a gyerek, a fejlődése, a pszichológiája.
3. Nem azt mondtam, hogy kívülről fújok minden könyvet, de én legalább vettem a fáradtságot, és elolvastam jó néhányat a témában. Te mit olvastál el? Ja, semmit? Te is akkor az a fajta géniusz vagy, aki kúrt egyszer, lett gyereke és innentől mindennel tisztában van?
4. Ne legyél feketeöves neveléstudós, de esetleg a nyomorult kölyköd érdekében vedd a fáratságot, hogy elolvasol egyet kettőt. Különben a gyereked pont ugyanolyan hülye lesz mint amilyen te vagy.
5. Nevelés meg tanítás két dolog. Az iskola nem neveli, hanem tanít. Ergo, nem az iskola teszi tönkre a nevelésedet, hanem a hozzá nem értésed.
6. A gyereknevelésnek, pszichológiának van egy könyvtárnyi irodalma, tényleg azt várod, hogy majd itt 6 sorban összefoglalom neked? Te mondjuk tényleg azt várod, mert annyira hülye vagy.
7. Ha te nem vagy tanár, meg ugye neveléstudós sem, akkor miért vagy meggyőződve annyira, hogy az iskolában a tanár csinálja rosszul a dolgát, és nem te vagy teljesen eltévedve? De nyilván azok a hülyék akik megcsinálták a tanterveket, akik tanítják, akik könyveket írtak, csak te nem, aki arra a rendkívüli tettre képes volt, hogy gyereket csinált.

Alick 2018.09.22. 20:26:47

@Emmett Brown: A magyartanárunkat kikötözném egy fotelbe és egy hétig végtelenítve nyomnám neki a Holt költők társaságát, hogy rájöjjön az irodalom lényegére.
:)

Alick 2018.09.22. 20:34:45

@monddazigazatmar: Sajnos az iskolázott nemzedékek mozgásán éppen nem látszik, hogy a tesióra rendbetette volna a mozgáskultúrájukat, az testmozgás igényéről nem is beszélve.
Anno két gimis osztálytársam példája mindenesetre jellemző volt... az egyikük gyógytornára járt a hagyományos tesióra helyett és sokkal jobb fejlesztő gyakorlatokat csináltak, mint mi... az úszásoktatásról nem is beszélve.
A másik példa az osztálytársnőm, aki elvágtak kötélmészásból (aminek a technikáját egyébként bénán tanították)... ugyanakkor a csaj 17 évesen aktív OB I.-es röplabdázó volt.

Alick 2018.09.22. 20:36:24

@ubermeister: Persze, az ilyesmi inkább az elitképzés útja, ahogy nálunk pl. a sakkozó Polgár lányok papája csinálta.

árnyékgyuri 2018.09.22. 20:42:50

A magyar iskolarendszer szerintem nagyon jó. Nem kéne elrontani. 3 gyermekem van, egy 500 fős kis borsodi faluban élünk, soha nem volt 100 fölött az egy főre eső, és minden gyermekem top pesti egyetemre járt/jár. Mindez azért, mert a magyar iskolarendszer (különórákkal persze) felkészítette őket egy nemzetközileg is elismert diploma megszerzésére. Majdnem ingyen. Közben zenéltek, sportoltak, heti 5 alkalommal stb. Volt gyermek, és kamaszkoruk. Ugyanezeket a diplomákat (egyetemi felvételeket) 3 gyermekre egy usa barátom, nem tudná megfizetni a gyermekének. Neki egy gyermeke sem lesz orvos, mert nincs pénze, pedig nyilván nem a képességekben, hanem az oktatás hatékonyságában (ár/érték arány) van a különbség.

fhdgy 2018.09.22. 21:00:44

@árnyékgyuri: "soha nem volt 100 fölött az egy főre eső" ezt nem teljesen értem!

]{udarauszkasz 2018.09.22. 21:37:24

@fhdgy: Gondolom, a 100ezer egy fore eso havi jovedelemre gondolt.
Egyebkent itt nem az anyag mennyisege a gond, az ember eleg sokmindent be tud fogadni, ha erdekli, es hagynak ra idot. Nekem a foiskolan is az volt a bajom pl. a matekkal, fizikaval, hogy nem hagytak idot feldolgozni, megerteni az anyagot. A hajtas, sietes kapkodas maig se mukodik nalam, vagy hagynak valamit normalisan megcsinalni, vagy jobb bele se kezdeni, es hagyni a csaba az egeszet.

fhdgy 2018.09.22. 21:43:01

@]{udarauszkasz: Jó, gondoljon arra, pl. 95 ezerre. Ötször 95, az azért nagyon sok családnak max. vágyálom, sajnos, nagyon sajnos.

Egyéb dolgokat nem tudok, de ezek alapján messze nem egy átlagos család, egy ötszáz fős borsodi faluban.

monddazigazatmar 2018.09.22. 22:05:30

@Alick: Egész egyszerűen fogalmam sincs, hogy mégis mit akarsz mondani, de olyan nagyon nem is érdekel.
Lehetne jobb a tesioktatás? Nyilván. Mint minden, mindenhol.
Megoldható-e, hogy tájcsi meg jógaoktatást tartsanak alsósoknak? Kizárt.
Felnőtt azért néhány ezer generáció a világ ezen felén tájcsi nélkül? Igen.
Úszás benne van a tananyagban? Ahol megoldható ott igen.
Ha a tájcsi nem megoldható, de ki lehet zavarni a gyerekeket focizni az udvarra napi egyszer az a hasznukra válik? Igen.

R2D2 & C3PO 2018.09.22. 23:12:29

@NyAnya: Az jó!
A házikra javaslom az állandó igazolás kiadását, hogy ti. "a gyerekem fontos családi teendők miatt nem tudott hf-et írni."
Az iskolákra az SZMK-k nyomást gyakorolhatnának tornaóra miatt. Mert simán lehetne gőzkieresztési céllal csinálni ezeket... Nekünk alsóban kb így volt: a kötelező felméréseket berakták, de amúgy mindenfélét játszottunk. Elég nagy a magyar választék, érthetetlen, hogy a hülyeséget alkalmazzák!

R2D2 & C3PO 2018.09.22. 23:14:01

@monddazigazatmar: Fogadjunk, hogy Feldmár, és a többi pozitív pszichológiai értekezés kimaradt az olvasmány listádból! :DDDD

R2D2 & C3PO 2018.09.22. 23:18:03

@Semper Fidelis:
Bizony, én is emlékszem.

Viszont a 70-es évek közepén elkezdtek egy reformot, ami a rendszerváltás miatt meghiúsult. (Persze nem volt jó...) Azóta pedig senki nem hajlandó hosszútávra tervezni... Megegyezni pedig nem tud sem a társadalom (pl. "élet iskolája", jaj), sem az elit. Így pedig nehéz bármit véghez vinni.

R2D2 & C3PO 2018.09.22. 23:23:39

@szepipiktor: Ezeket a fantasztikus gondolatokat csak így magadtól?

Én tanultam 25 éves koromig és 40 évesen is. Szerintem, idősebben sokkal könnyebb és hatékonyabb. Megtanultál fókuszálni, tanulni, főleg a munkák miatt, nem a suliban megtanított tanulási módszerek okán... És hát nem felejted el! Semmit sem ér az, amit bemagoltattak, aztán úgysem fogsz emlékezni rá. Az a sok "+!%/=()) memoriter... Két kattintás és olvashatom... És nem kell szerző, cím, elég, ha töredékesen rémlik valami...

R2D2 & C3PO 2018.09.22. 23:32:31

@Alick:
Vitatnám: a szöveges feladatokat nem szabad begyakoroltatni. Azt akkor tudja megoldani valaki, ha képes értően olvasni. Vagyis elsősorban olvasnia kell tudni, de ezt sem gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás útján kell kicsikarni, hanem egyszer csak eljön a nap, mikor megérik a gyerek (felnőtt) agya és hirtelen elkezdi érteni azt, amit olvas. (Nekem szülőként az egyes számú kihívásom ez: hogyan fogjam vissza magam, hiszen a túl korán megtanítva csak ártanék a folyamatoknak, kudarcra ítélném ab ovo a gyereket...)

Szerintem a mindennapos tesit emiatt (is) vezették be, csak teljesen mellément a szándék: ellenállásba fajult, mert a szakemberekkel nem értették meg, hogy mit kellene tenniük. Nem a szadizás a célja, hanem az, hogy minden gyerek legalább egy-egy órát mozogjon. Ezt nagyon sajnálom, mert vitathatatlanul jó a szándék.

R2D2 & C3PO 2018.09.22. 23:37:49

Egyébként, a jelenkori oktatásból alapvetően hiányolom azt, hogy az érem másik oldalát is bemutassa. Azt tudjuk, hogyan olvassunk, de kimarad az, hogy hogyan írjunk. Az nem csupán annyi, hogy leülök és írok, hanem van mögötte egy csomó minden más: pl ismerni kell azt amiről írok, akiknek írok, hogyan tehetem ezt meg.
A jó tanulók persze előnyben vannak, egy kiselőadás, egy diák-óra megtartásához készülni kellett, de kb mint egy újszülött...
Erre a tudásra manapság egyre nagyobb szükség lenne. Pl. ahhoz, hogy egy szimpla megjegyzést tegyen az ember egy blogon. Néhány kritikán aluli itt is.

R2D2 & C3PO 2018.09.22. 23:46:42

@Benbe:
Azért ezek IQ-ból megoldható kérdések, nem kötelező hozzájuk felsőbb matematikát alkalmazni... A második kettő, meg definícióból következik...

R2D2 & C3PO 2018.09.22. 23:52:26

@ubermeister:
Egy dologban van igazad: a tudás hozzáférhetősége igen fontos!
Ha hozzáférhető, akkor mindenki azzá válhat- önképzéssel is - amivé akar, míg, ha nem az, akkor esélye nincs. Erre van a cigány példa és az afrikai gyerek...

Amúgy szerintem, ha agykutató akart volna lenni, akkor az lenne...

R2D2 & C3PO 2018.09.22. 23:56:47

@árnyékgyuri: Hejőkeresztúr?

Mondjuk kiemelkedő oktatási programjáról híres...

rigolya2 2018.09.23. 00:08:47

@monddazigazatmar: A Közgázon minden zh és vizsga értő-olvasás felmérés.

monddazigazatmar 2018.09.23. 00:37:52

@rigolya2: Ez hülyeség, már ne is haragudj.

Ches Desmond 2018.09.23. 11:55:11

@monddazigazatmar: Mi mást vársz egy hülyétől, mint hülyeségeket..? :)

Ches Desmond 2018.09.23. 13:42:58

@Dorinda41: Azt hittem, az egy saláta..

Ches Desmond 2018.09.23. 13:45:46

@Dorinda41: Hogyan tud egyáltalán valaki eredményesen megírni egy emelt szintű érettségit, ha az értő olvasás képességével nem rendelkezik..?

Jalina

Friss topikok